”Kauan tää korona oikeen kestää?”

 – koronaturvallisesti lapsen silmin

Korona on ollut läsnä arjessamme alkuvuodesta 2020 alkaen ja siitä asti aihe on puhututtanut niin lapsia kuin aikuisia. ”Kauan tää korona oikein kestää?”- lausahdus 5-vuotiaan lapsen suusta innoitti meitä pohtimaan koronaturvallisuutta lapsen silmin blogissamme. Hetken saimme hengähtää kesän ja alkusyksyn ajan, kun sosiaalinen läheisyys oli turvallisempaa. Nyt olemme jälleen tilanteessa, että rajoituksia kiristetään ja maskisuositus annettiin juuri varhaiskasvatukseen pääkaupunkiseudulla. Jokaisen on kohdallamme mietittävä, miten oma, läheisten ja lasten mielekäs arki saadaan rullaamaan koronaturvallisuus huomioiden. 

KIDIJOBI kurkistaa koronaturvalliseen arkeen lapsen silmin. Miltä näyttää ja tuntuu korona-arki niin kotona, varhaiskasvatuksessa kuin arjen muissa menoissa ja puuhissa? Pohditaan asiaa ja katsotaan lapsen silmin, millaisia myönteisiä tapoja löydämmekään koronaturvalliseen arkeen! 

Hyppää mukaan! 🙂 

 

Työmme varhaiskasvatuksessa vastuutti meidät tutkimaan blogiaihettamme myös Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kautta. 

Minä ja meidän yhteisömme oppimisalue velvoittaa meidät varhaiskasvatuksessa tarkastelemaan nykyhetkeä, käsittelemällä lasten kanssa heitä askarruttavia ja kiinnostavia ajankohtaisia asioita. Pohditaan, mistä hyvä tulevaisuus rakentuu ja miten voimme itse olla mukana sitä luomassa. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, 2018, 45)

Kasvan, liikun ja kehityn -oppimisen alueeseen taas sisältyy tärkeitä terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tavoitteita. Pohja lasten terveyttä ja hyvinvointia arvostavalle sekä fyysistä aktiivisuutta edistävälle elämäntavalle luodaan yhdessä huoltajien kanssa lapsen varhaisvuosina. Tämän oppimisen alueen tavoitteet tukevat erityisesti itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin liittyviä laaja-alaisen osaamisen taitoja. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, 2018, 47)

 

Harjoitellaan yhdessä lasten kanssa turvavälejä. Tehdään turvavälien noudattamisesta yhteisesti tärkeä asia ja lisätään siihen leikillisyyttä ja kuvia muistuttamaan niin lapsia kuin aikuisia. Tällä emme tarkoita tietenkään, että läheisyys olisi täysin kiellettyä, mutta aihetta on hyvä käsitellä lasten silmin.  Lapset oppivat näin noudattamaan turvavälejä myös muualla olleessaan esimerkiksi kavereiden kanssa. Suositaan myös pienissä ryhmissä toimimista ja otetaan aikuiset maskit käyttöön tilanteissa, joissa turvavälejä ei voida noudattaa. Näytämme lapsille mallia, kuinka voimme ehkäistä tartuntojen leviämistä, toimimalla suositusten mukaisesti.

Koronaturvallisen arjen yhdessä oppiminen on tärkeää, sillä tulevaisuus voi vaatia meiltä kauan muutosta vaativaa tapaa tehdä asioita. Tärkeää on, että lapset otetaan mukaan pohtimaan yhteisiä toimintatapoja. Leikkiympäristöä kannattaa siirtää ulos mahdollisimman paljon, koska ulkoilmassa yhdessä toimiminen on koronaturvallisempaa kuin sisällä. Mitä kaikkea esimerkiksi nukeilla voikaan leikkiä ulkona? Kotileikkitarvikkeita voi hyvin siirtää hiekkalaatikolle ja nukkevauvat voivat päästä myös kyydittäviksi pyöräajelulle.

 

Koronan kanssa eläminen on uuden asian oppimisprosessi niin lapsille kuin aikuisille. On tärkeää, että  pienistäkin onnistumisista iloitaan! Annetaan positiivista palautetta lapsille näyttämällä erityistä ”Hyvä koronateko” -merkkiä, kun lapsi on esimerkiksi pessyt kädet huolellisesti, pitänyt turvavälit leikissä tai on muistanut yskiä tai aivastaa hihaan.  Koronaturvallisuuden käsittelyn avuksi olemmekin tehneet teille toiminnanohjauskuvat auttamaan lasten ohjauksessa hyviin koronatekoihin. Kortit ovat mitoitettu sopivaksi kaulanauhaan ja voit myös tulostaa kuvat julisteena muistutukseksi seinälle eri tiloihin haluamasi kokoisena. 

Voit tulostaa toiminnanohjauskuvat itsellesi klikkaamalla tätä.

Opitaan yhdessä lasten kanssa koronaturvalliseen arkeen ja edistetään yhteistä hyvää ja kaikkien terveyttä. 

Terveyttä, työniloa ja voimia meille kaikille!